عيد نوروز در روستاي تيله بن و منطقه ي دو سرشمار
عید نوروز در روستاي تيله بن و منطقه ی دو سر شمار (واوسر ،تیله بن ،بالاده،قلعه وپایین ده) سال ۱۳۹۲

عید نوروز مثل دیگر اعیاد ( فطر، غدیر ) مورد احترام و ارزشدانی زیادی از طرف اهالی دوسر شمار قرار دارد. تمام رسم های ملی این عید ملی با رنگ و بوی مذهبی آرایش گردیده است و هر ساله با جذابیت خاصی انجام می گیرد.زمستان امسال بسيار خوب بود . در اين اواخر اسفند ماه چند بار برف و باران منطقه را فرا گرفت ولي مقدار بارندگي كمتر از سالهاي قبل بوده است و بهار خيلي زودتر از موقع خودش به منطقه سر زده است . متاسفانه امسال براي اهالي منطقه چندان آرامش روحي و رواني از طرف سارقين وجود نداشت و چندين خانه توسط جانوران دو پا چپاول شده است . با اين وصف حال سالي خوب براي اهالي بوده است كه در اينجا بطور خلاصه به مراسم عيد نوروز در منطقه پرداخته مي شود. . عيد امسال در روز چهارشنبه ۳۰ اسفند ساعت ۱۴ آغاز مي شود. و هوا و زمين صحرا در منطقه بسيار خوب و خوش و گرم و آفتابي است .
۱ ) حدود ده روز مانده به عید نوروز زنان روستا به روفت و روب خانه و حیاط و محل می پردازند و در قدیم تر زنان نسبت به ” گل مالی” خانه ها اقدام می نمودند و شستن فرشها، پرده ها، لحاف و دشکها و … از مهمترین کار زنان بوده و می باشد. امر نظافت در همه ی زمینه ها جزء اعتقادات ارزشمند مردمان است و نشانه این است که با آغاز سال نو باید گرد و غبار و تنبلی و کهنگی و غم و اندوه از وجود جسم و جان فرد و خانه و محیط زندگی زدوده شود و عقیده دارند که حضور فصل بهار را بایدبا پاکیزگی و شادابی پذیرا بود.
۲ ) زنان خانه در این فاصله ی مانده به عید نسبت به تهیه لوازم مراسم عید نوروز مثل کاشتن سبزه در ظروف ، تهیه سمنو و پختن حلوا و کماج و نان خشک و رنگ آمیزی تخم مرغ اقدام می کنند.
۳ ) یک روز مانده به عید نوروز را “روز عرفه” می دانند و در این روز مثل سایر اعیاد (فطر،غدیروشب چله) هر خانواده به قدر توانایی مالی خود مواد خوراکی مثل نان و خرما و یا برنج به در خانه ها می برند و از این طریق یادی از اموات خود می نمایند و غروب همین روز به مزار در گذشته گان رفته و فاتحه می خوانند و شمعی بر قبر ها روشن می کنند.
۴ ) تهییه لباس و کفش و کلاه برای اهل خانه مخصوصا بچه ها از دیگر مواردی است که افکار والدین را مشغول و ذهن و روح بچه ها را شیرین دارد معمولا پدر یا مادر جهت تهیه این اقلام به شهر میروند و فرزندان را خوشحال کرده و خودشان هم با خرید لوازم عید مثل سیب و پرتقال و شیرینی و … خرم می شوند. دراین زمان بعضی از اهالی نیم نگاهی به افراد فقیر و بی سرپرست هم دارند .
۵ ) شب عید کل اهل خانه حمام می نمایند و در امر نظافت جدی معتقد هستند و شب سال تحویل حتما شام خوب و مفصل می خورند شب عید شب خوشحالی تمام اهل خانه است به این جهت که فرزندانی که در شهر بودند به جمع خانواده بر می گردند و دیدارها تازه شده و دیگر اینکه فردا روز خوب و فراموش نشدنی برای خانواده مخصوصا برای بچه ها است که همان فردا عیدی می گیرند. بساط خوردن شیرینی فراهم است و هم اینکه تا مدت ۱۵ روز مدرسه ندارند و می توانند با لباسهای نو حسابی جولان بدهند.
۶ ) در روز عید هنگام تحویل سال نو بر طبق یک سنت دیرینه ملی یک نفر بعنوان “مادرومه“ با یک سینی که در آن قرآن کریم، سبزه، آب، آیینه و گل وارد خانه می شود و اهل خانه را اعتقاد بر این است که این خوش یمن و خوش قدم و مبارک است و برای اهل خانه تا پایان سال خوشی خواهد بود انشاءالله.
۷ ) یکی دیگر از رسم های خوب اهالی دوسر شمار در سال نو این است که از طرف خانواده ی داماد لباس و مقداری شیرینی و … بعنوان عیدی به خانواده عروس داده می شود که از نظر اجتماعی مهم بشمار می رود.
۸ ) در روز عید بزرگان محل به زیارت امامزاده و اهل قبور می روند و بعد از آن به صورت انفرادی یا گروهی به صله رحم و عرض تبریک باد به نزد خانوادهها، مخصوصا آن خانواده های که به اصطلاح “دیدن” دارند می روند (صاحب عزا،حاجی جدید،وکربلای و مشهدی) و بعداز آن به خانه ها یکدیگر رفته و صلح و شادی سلامتی از خداوند برای تمام انسانها آرزو می کنند و بعد از آن در اولین فرصت به دیدن اقوام خود در سایر روستای هم جوار می روند. این رسم در تمام اعیاد مسلمین ( فطر،غدیر ) اجرا می گردد. در پایان ضمن مبارک بادی این عید و هزاران عید دیگر بر تمام انسانها بویژه بر اهالی دوسر شمار و خوانندگان این مطالب امیدواریم ما را از نظرات خود شاد فرمایید. ان شاءالله.