عيد نوروز در روستاي تيله بن و منطقه ي دو سرشمار

بنام خدا

عید نوروز در روستاي تيله بن و  منطقه ی دو سر شمار (واوسر ،تیله بن ،بالاده،قلعه وپایین ده) سال ۱۳۹۲


عید نوروز مثل دیگر اعیاد ( فطر، غدیر ) مورد احترام و ارزشدانی زیادی از طرف اهالی دوسر شمار قرار دارد. تمام رسم های ملی این عید ملی با رنگ و بوی مذهبی آرایش گردیده است و هر ساله با جذابیت خاصی انجام می گیرد.زمستان امسال بسيار خوب بود . در اين اواخر اسفند ماه چند بار برف و باران منطقه را فرا گرفت ولي مقدار بارندگي كمتر از سالهاي قبل بوده است و بهار خيلي زودتر  از موقع خودش به منطقه سر زده است . متاسفانه امسال براي اهالي منطقه چندان آرامش روحي و رواني از طرف سارقين وجود نداشت و چندين خانه توسط جانوران  دو پا چپاول شده است . با اين وصف حال سالي خوب براي اهالي بوده است كه در اينجا بطور خلاصه به مراسم عيد نوروز در منطقه پرداخته مي شود. . عيد امسال در روز چهارشنبه ۳۰ اسفند ساعت ۱۴ آغاز مي شود. و هوا و زمين صحرا در منطقه بسيار خوب و خوش و گرم و آفتابي است .

 

۱ ) حدود ده روز مانده به عید نوروز زنان روستا به روفت و روب خانه و حیاط و محل می پردازند و در قدیم تر زنان نسبت به ” گل مالی” خانه ها اقدام می نمودند و شستن فرشها، پرده ها، لحاف و دشکها و … از مهمترین کار زنان بوده و می باشد. امر نظافت در همه ی زمینه ها جزء اعتقادات ارزشمند مردمان است و نشانه این است که با آغاز سال نو باید گرد و غبار و تنبلی و کهنگی و غم و اندوه از وجود جسم و جان فرد و خانه و محیط زندگی زدوده شود و عقیده دارند که حضور فصل بهار را بایدبا پاکیزگی و شادابی پذیرا بود.

۲ ) زنان خانه در این فاصله ی مانده به عید نسبت به تهیه لوازم مراسم عید نوروز مثل کاشتن سبزه در ظروف ، تهیه سمنو و پختن حلوا و کماج و نان خشک و رنگ آمیزی تخم مرغ اقدام می کنند.

۳ ) یک روز مانده به عید نوروز را “روز عرفه” می دانند و در این روز مثل سایر اعیاد (فطر،غدیروشب چله) هر خانواده به قدر توانایی مالی خود مواد خوراکی مثل نان و خرما و یا برنج به در خانه ها می برند و از این طریق یادی از اموات خود می نمایند و غروب همین روز به مزار در گذشته گان رفته و فاتحه می خوانند و شمعی بر قبر ها روشن می کنند.

۴ ) تهییه لباس و کفش و کلاه برای اهل خانه مخصوصا بچه ها از دیگر مواردی است که افکار والدین را مشغول و ذهن و روح بچه ها را شیرین دارد معمولا پدر یا مادر جهت تهیه این اقلام به شهر میروند و فرزندان را خوشحال کرده و خودشان هم با خرید لوازم عید مثل سیب و پرتقال و شیرینی و … خرم می شوند. دراین زمان بعضی از اهالی نیم نگاهی به افراد فقیر و بی سرپرست هم دارند .

۵ ) شب عید کل اهل خانه حمام می نمایند و در امر نظافت جدی معتقد هستند و شب سال تحویل حتما شام خوب و مفصل می خورند شب عید شب خوشحالی تمام اهل خانه است به این جهت که فرزندانی که در شهر بودند به جمع خانواده بر می گردند و دیدارها تازه شده و دیگر اینکه فردا روز خوب و فراموش نشدنی برای خانواده مخصوصا برای بچه ها است که همان فردا عیدی می گیرند. بساط خوردن شیرینی فراهم است و هم اینکه تا مدت ۱۵ روز مدرسه ندارند و می توانند با لباسهای نو حسابی جولان بدهند.

۶ ) در روز عید هنگام تحویل سال نو بر طبق یک سنت دیرینه ملی یک نفر بعنوان مادرومه با یک سینی که در آن قرآن کریم، سبزه، آب، آیینه و گل وارد خانه می شود و اهل خانه را اعتقاد بر این است که این خوش یمن و خوش قدم و مبارک است و برای اهل خانه تا پایان سال خوشی خواهد بود انشاءالله.

۷ ) یکی دیگر از رسم های خوب اهالی دوسر شمار در سال نو این است که از طرف خانواده ی داماد لباس و مقداری شیرینی و … بعنوان عیدی به خانواده عروس داده می شود که از نظر اجتماعی مهم بشمار می رود.

۸ ) در روز عید بزرگان محل به زیارت امامزاده و اهل قبور  می روند و بعد از آن به صورت انفرادی یا گروهی به صله رحم و عرض تبریک باد به نزد خانوادهها، مخصوصا آن خانواده های که به اصطلاح “دیدن” دارند می روند (صاحب عزا،حاجی جدید،وکربلای و مشهدی) و بعداز آن به خانه ها یکدیگر رفته و صلح و شادی سلامتی از خداوند برای تمام انسانها آرزو می کنند و بعد از آن در اولین فرصت به دیدن اقوام خود در سایر روستای هم جوار می روند. این رسم در تمام اعیاد مسلمین ( فطر،غدیر ) اجرا می گردد. در پایان ضمن مبارک بادی این عید و هزاران عید دیگر بر تمام انسانها بویژه بر اهالی دوسر شمار و خوانندگان این مطالب امیدواریم ما را از نظرات خود شاد فرمایید. ان شاءالله.

يا مقلب القلوب و الابصار يا .....

ضمن عرض تبريك عيد نوروز سال ۱۳۹۲ بر تمام انسانها بويژه بر اهالي دوسرشمار كه امسال الحمدلله زمستان خوبي را  گذارندندو در پايان سال منتظر مسافران خود از شهر و ديار غربت به وطن هستند و فرزندان منطقه ي دو سرشمار هم با اين سفر كوتاه ضمن بهره مندي از ديد و بازديد ، روزهاي خوبي را در منطقه پيش اقوام خود مي گذرانند و كمي هم از " ناگرون نامه  دويگارها " كه در همين وب  حدود دو ماه پيش نوشته شده بود كاسته خواهد . بازهم اين سال و صدها از اين نوع سالها را به انسانها و مسافران عزيز تبريك و تهنيت عرض مي نمايم .و به يك حديث جالب از مولا  در فايده سفر آرزوي سلامتي براي همه شما دارم .

 امام على عليه‏ السلام فرمودند : براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است:

 برطرف شدن اندوه،

 بدست آوردن روزى 

ازدياد دانش

آداب زندگى، 

 هم‏نشينى با بزرگواران.
 
 
متن حدیث:
 
تَغَرَّبْ عَنِ الأَوْطانِ فى طَـلَبِ الْعُلا وَسافِرْ فَفِى الأَسْفارِ خَمْسُ فَوائِدَ تَفَرُّجُ هَمٍّ وَاكْتِسابُ مَعيشَةٍ وَعِلْمٌ وَآدابٌ وصُحْبَةُ ماجِدٍ.

«مستدرك الوسائل، ج ۸، ص ۱۱۵»

تصاویری از روستاهای منطقه ی دو سر شمار در اسفندماه 91

ادامه نوشته

باید بدانیم  که می توانیم .....

 در تاریخ 9/ 12/91 در مسیر کیاسر به ساری در منطقه  ی گرمآب در کنار جاده  اسفالی پیر مردی با چوب دستی و تعدادی  پرنده با وقار و آرامش خاص  در حال قدم زدن بود، که توجه ما را به خود جلب کرد . بعد از اینکه از کنارزش حدود 150 متر رد شدیم ، دو باره برگشته و گفتگویی کوتاه و ولی  بسیار گویا و آموزنده و کارساز با ایشان انجام دادیم .

 بعد از سلام و احوالپرسی ضمن  معرفی خود با چهره متبسم به سوالات ما جواب داه  است که فقط گفته هایش را بطور خلاصه بیان می نمایم تا ما بدانیم ودیگران  بدانند که می توانیم و می توانند......

ادامه نوشته

تشكيل مجمع عالي بسيجيان شهرستان ساري و منطقه چهاردانگه

 به نام خدا                                                                                             

مجمع عالي بسيجيان شهرستان ساري  در تاريخ 9/12 /1391 در حسينيه  ی امام خميني (ره) شهر كياسر به ميزباني فرماندهان  پايگاه هاي منطقه ی چهاردانگه برگزاز شد .


اين مجمع با حضور امام جمعه شهر كياسر حجه الاسلام تيموري و چند تن از روحانيون منطقه ، فرمانده سپاه شهرستان ساري آقاي شريعتي ،‌بخشدار منطقه چهاردانگه آقاي اميني ، رئيس آموزش و پرورش آقاي مسعوديانزاده ، فرمانده نيروي انظامي منطقه آقاي سيفي ، فرمانده مركز مقاومت  شهر كياسر آقاي شريفي فرمانده حوزه حضرت ابوالفضل (ع) تلمادره آقاي كاوسي ،فرمانده حوزه امام حسن مجتبي(ع)

ادامه نوشته

تصاویری از چهاردانگه سوم اسفند ماه 91

1- تصاویری از روستای وری در 5 کیلومتری غرب شهر کیاسر. محل مدفن میر عماد

ادامه نوشته

ده توصيه امام حس مجتبي (ع)

ده توصیه امام حسن مجتبی(ع)

امام دوم، حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام، در کلامی گهربار مکارم و فضائل اخلاق را ده مورد بیان فرموده و شرم و حیا را به عنوان راس این فضائل مورد تاکید قرار داده‌اند.

امام حسن مجتبی علیه السلام فرموده‌اند: ده خصلت نیک از مکارم و فضائل اخلاق است :1 ـ راستگویى 2 ـ  صداقت و راستى در وقت سختى و گرفتارى 3 ـ بخشش به سائل 4ـ خوش خُلقى 5 ـ پاداش در مقابل كارها و ابتكارات 6 ـ پیوند با خویشان 7ـ حمایت از همسایه 8ـ حق شناسى درباره دوست و رفیق 9 ـ میهمان نوازی 10 ـ در رأس همه این‌ها شرم و حیا.
 
 
متن حدیث:
 
قال الامام الحسن المجتبی علیه السلام: مَكارِمُ الاَْخْلاقِ عَشَرَةٌ: صِدْقُ اللِّسانِ وَ صِدْقُ الْبَأْسِ وَ إِعْطاءُ السّائِلِ وَ حُسْنُ الخُلْقِ وَ الْمُكافاتُ بِالصَّنائِعِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ وَ التَّذَمُّمُ عَلَى الْجارِ، وَ مَعْرِفَةُ الْحَقِّ لِلصّاحِبِ وَ قِرْىُ الضَّیفِ وَ رَأْسُهُنَّ الْحَیاءُ.»
 
 
«آثار الصادقين،جلد 62، صفحه892»

گپ و گفتی کوتاه با چند نفر از دویگارها در .....

به نام خدا 

 در تاریخ  سوم اسفند ماه 91به منطقه ی دوسرشمار از راه ایلال و سواسره  رفتم . جاده بسیار خشک ،ولی از صدمات برف زمستانی و پاکسازی توسط وسایل راه سازی مثل بولدزر چاله و چوله و دارای دست اندازی شدیدی شده است . ولی در این فصل از سال جاده و مسیر آن خالی از برف می باشد . در همین با چند نفر از اهالی منطقه ی دو سرشمار گپ و گفتی کوتاه در مورد زمستان 91 داشتم که بطور خلاصه  همراه با تصویر ارائه می گردد.
ادامه نوشته