فلورین ، معدن سنگ فلورین چهاردانگه ساری
به نام خدا
نگاهی گذرا و بسیار خلاصه به معدن فلورین اراء منطقه ی چهاردانگه

به نام خدا
نگاهی گذرا و بسیار خلاصه به معدن فلورین اراء منطقه ی چهاردانگه

عید نوروز در روستاي تيله بن و منطقه ی دو سر شمار (واوسر ،تیله بن ،بالاده،قلعه وپایین ده) سال ۱۳۹۲

عید نوروز مثل دیگر اعیاد ( فطر، غدیر ) مورد احترام و ارزشدانی زیادی از طرف اهالی دوسر شمار قرار دارد. تمام رسم های ملی این عید ملی با رنگ و بوی مذهبی آرایش گردیده است و هر ساله با جذابیت خاصی انجام می گیرد.زمستان امسال بسيار خوب بود . در اين اواخر اسفند ماه چند بار برف و باران منطقه را فرا گرفت ولي مقدار بارندگي كمتر از سالهاي قبل بوده است و بهار خيلي زودتر از موقع خودش به منطقه سر زده است . متاسفانه امسال براي اهالي منطقه چندان آرامش روحي و رواني از طرف سارقين وجود نداشت و چندين خانه توسط جانوران دو پا چپاول شده است . با اين وصف حال سالي خوب براي اهالي بوده است كه در اينجا بطور خلاصه به مراسم عيد نوروز در منطقه پرداخته مي شود. . عيد امسال در روز چهارشنبه ۳۰ اسفند ساعت ۱۴ آغاز مي شود. و هوا و زمين صحرا در منطقه بسيار خوب و خوش و گرم و آفتابي است .
۱ ) حدود ده روز مانده به عید نوروز زنان روستا به روفت و روب خانه و حیاط و محل می پردازند و در قدیم تر زنان نسبت به ” گل مالی” خانه ها اقدام می نمودند و شستن فرشها، پرده ها، لحاف و دشکها و … از مهمترین کار زنان بوده و می باشد. امر نظافت در همه ی زمینه ها جزء اعتقادات ارزشمند مردمان است و نشانه این است که با آغاز سال نو باید گرد و غبار و تنبلی و کهنگی و غم و اندوه از وجود جسم و جان فرد و خانه و محیط زندگی زدوده شود و عقیده دارند که حضور فصل بهار را بایدبا پاکیزگی و شادابی پذیرا بود.
۲ ) زنان خانه در این فاصله ی مانده به عید نسبت به تهیه لوازم مراسم عید نوروز مثل کاشتن سبزه در ظروف ، تهیه سمنو و پختن حلوا و کماج و نان خشک و رنگ آمیزی تخم مرغ اقدام می کنند.
۳ ) یک روز مانده به عید نوروز را “روز عرفه” می دانند و در این روز مثل سایر اعیاد (فطر،غدیروشب چله) هر خانواده به قدر توانایی مالی خود مواد خوراکی مثل نان و خرما و یا برنج به در خانه ها می برند و از این طریق یادی از اموات خود می نمایند و غروب همین روز به مزار در گذشته گان رفته و فاتحه می خوانند و شمعی بر قبر ها روشن می کنند.
۴ ) تهییه لباس و کفش و کلاه برای اهل خانه مخصوصا بچه ها از دیگر مواردی است که افکار والدین را مشغول و ذهن و روح بچه ها را شیرین دارد معمولا پدر یا مادر جهت تهیه این اقلام به شهر میروند و فرزندان را خوشحال کرده و خودشان هم با خرید لوازم عید مثل سیب و پرتقال و شیرینی و … خرم می شوند. دراین زمان بعضی از اهالی نیم نگاهی به افراد فقیر و بی سرپرست هم دارند .
۵ ) شب عید کل اهل خانه حمام می نمایند و در امر نظافت جدی معتقد هستند و شب سال تحویل حتما شام خوب و مفصل می خورند شب عید شب خوشحالی تمام اهل خانه است به این جهت که فرزندانی که در شهر بودند به جمع خانواده بر می گردند و دیدارها تازه شده و دیگر اینکه فردا روز خوب و فراموش نشدنی برای خانواده مخصوصا برای بچه ها است که همان فردا عیدی می گیرند. بساط خوردن شیرینی فراهم است و هم اینکه تا مدت ۱۵ روز مدرسه ندارند و می توانند با لباسهای نو حسابی جولان بدهند.
۶ ) در روز عید هنگام تحویل سال نو بر طبق یک سنت دیرینه ملی یک نفر بعنوان “مادرومه“ با یک سینی که در آن قرآن کریم، سبزه، آب، آیینه و گل وارد خانه می شود و اهل خانه را اعتقاد بر این است که این خوش یمن و خوش قدم و مبارک است و برای اهل خانه تا پایان سال خوشی خواهد بود انشاءالله.
۷ ) یکی دیگر از رسم های خوب اهالی دوسر شمار در سال نو این است که از طرف خانواده ی داماد لباس و مقداری شیرینی و … بعنوان عیدی به خانواده عروس داده می شود که از نظر اجتماعی مهم بشمار می رود.
۸ ) در روز عید بزرگان محل به زیارت امامزاده و اهل قبور می روند و بعد از آن به صورت انفرادی یا گروهی به صله رحم و عرض تبریک باد به نزد خانوادهها، مخصوصا آن خانواده های که به اصطلاح “دیدن” دارند می روند (صاحب عزا،حاجی جدید،وکربلای و مشهدی) و بعداز آن به خانه ها یکدیگر رفته و صلح و شادی سلامتی از خداوند برای تمام انسانها آرزو می کنند و بعد از آن در اولین فرصت به دیدن اقوام خود در سایر روستای هم جوار می روند. این رسم در تمام اعیاد مسلمین ( فطر،غدیر ) اجرا می گردد. در پایان ضمن مبارک بادی این عید و هزاران عید دیگر بر تمام انسانها بویژه بر اهالی دوسر شمار و خوانندگان این مطالب امیدواریم ما را از نظرات خود شاد فرمایید. ان شاءالله.
امام على عليه السلام فرمودند : براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است:
برطرف شدن اندوه،
بدست آوردن روزى
ازدياد دانش
آداب زندگى،
همنشينى با بزرگواران.
متن حدیث:
تَغَرَّبْ عَنِ الأَوْطانِ فى طَـلَبِ الْعُلا وَسافِرْ فَفِى الأَسْفارِ خَمْسُ فَوائِدَ تَفَرُّجُ هَمٍّ وَاكْتِسابُ مَعيشَةٍ وَعِلْمٌ وَآدابٌ وصُحْبَةُ ماجِدٍ.
«مستدرك الوسائل، ج ۸، ص ۱۱۵»
در تاریخ 9/ 12/91 در مسیر کیاسر به ساری در منطقه ی گرمآب در کنار جاده اسفالی پیر مردی با چوب دستی و تعدادی پرنده با وقار و آرامش خاص در حال قدم زدن بود، که توجه ما را به خود جلب کرد . بعد از اینکه از کنارزش حدود 150 متر رد شدیم ، دو باره برگشته و گفتگویی کوتاه و ولی بسیار گویا و آموزنده و کارساز با ایشان انجام دادیم .
بعد از سلام و احوالپرسی ضمن معرفی خود با چهره متبسم به سوالات ما جواب داه است که فقط گفته هایش را بطور خلاصه بیان می نمایم تا ما بدانیم ودیگران بدانند که می توانیم و می توانند......
مجمع عالي بسيجيان شهرستان ساري در تاريخ 9/12 /1391 در حسينيه ی امام خميني (ره) شهر كياسر به ميزباني فرماندهان پايگاه هاي منطقه ی چهاردانگه برگزاز شد .
اين مجمع با حضور امام جمعه شهر كياسر حجه الاسلام تيموري و چند تن از روحانيون منطقه ، فرمانده سپاه شهرستان ساري آقاي شريعتي ،بخشدار منطقه چهاردانگه آقاي اميني ، رئيس آموزش و پرورش آقاي مسعوديانزاده ، فرمانده نيروي انظامي منطقه آقاي سيفي ، فرمانده مركز مقاومت شهر كياسر آقاي شريفي فرمانده حوزه حضرت ابوالفضل (ع) تلمادره آقاي كاوسي ،فرمانده حوزه امام حسن مجتبي(ع)
1- تصاویری از روستای وری در 5 کیلومتری غرب شهر کیاسر. محل مدفن میر عماد
امام دوم، حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام، در کلامی گهربار مکارم و فضائل اخلاق را ده مورد بیان فرموده و شرم و حیا را به عنوان راس این فضائل مورد تاکید قرار دادهاند.
امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودهاند: ده خصلت نیک از مکارم و فضائل اخلاق است :1 ـ راستگویى 2 ـ صداقت و راستى در وقت سختى و گرفتارى 3 ـ بخشش به سائل 4ـ خوش خُلقى 5 ـ پاداش در مقابل كارها و ابتكارات 6 ـ پیوند با خویشان 7ـ حمایت از همسایه 8ـ حق شناسى درباره دوست و رفیق 9 ـ میهمان نوازی 10 ـ در رأس همه اینها شرم و حیا.
متن حدیث:
قال الامام الحسن المجتبی علیه السلام: مَكارِمُ الاَْخْلاقِ عَشَرَةٌ: صِدْقُ اللِّسانِ وَ صِدْقُ الْبَأْسِ وَ إِعْطاءُ السّائِلِ وَ حُسْنُ الخُلْقِ وَ الْمُكافاتُ بِالصَّنائِعِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ وَ التَّذَمُّمُ عَلَى الْجارِ، وَ مَعْرِفَةُ الْحَقِّ لِلصّاحِبِ وَ قِرْىُ الضَّیفِ وَ رَأْسُهُنَّ الْحَیاءُ.»
«آثار الصادقين،جلد 62، صفحه892»
به نام خدا
در تاریخ سوم اسفند ماه 91به منطقه ی دوسرشمار از راه ایلال و سواسره رفتم . جاده بسیار خشک ،ولی از صدمات برف زمستانی و پاکسازی توسط وسایل راه سازی مثل بولدزر چاله و چوله و دارای دست اندازی شدیدی شده است . ولی در این فصل از سال جاده و مسیر آن خالی از برف می باشد . در همین با چند نفر از اهالی منطقه ی دو سرشمار گپ و گفتی کوتاه در مورد زمستان 91 داشتم که بطور خلاصه همراه با تصویر ارائه می گردد.کوه های نماد عظمت ، قدرت ، استواری و استقامت در تمامی ادبیات دنیا قرار دارند و از جمله ی پدید های آفرینش الهی است که مکرر در قران کریم از آنها یاد شده است .در داستانها ی اساطیر کوه همیشه پشتیبان وامداد رسان و حافظ جان و مال و آبروی حیثیت به شمار می رود. آیات ، احادیث و اشعار فراوانی در مورد کوه و ابهت و عظمت و شکوه آن در منابع مختلف به زبانهای گوناگون وجود دارد . در این بخش به چند نمونه از کوه هایی که از منطقه دوسرشمار قابل رویت بوده و برای تک تک اهالی دوسرشمار آشنای دیرینه است ، اشاره می شود که خاطرات فراوانی برای اهالی منطقه و کوهنوردان و کوه بران داشته و دارد.تمامی این تصاویر در تاریخ 6 بهمن 1391 برداشت شده است و فقط عدد سال در روی تصویر به میلادی می باشد . روز ماه و ساعت روی تصویر درست می باشد .
1- مراد کوه - این کوچک در شمال منطقه دوسر شمار واقع شده و ارتفاع آن ..... می باشد دارای چندین چشمه در اطراف خود دارد که از معرفترین چشمه ها : چشمه وردین " است که آبش برای درد کلیه و سنگ اندازی مشهور است. این کوه در شرق کوه شاهدژو مرتع کمسر واقع است .
به نام خداوند بخشنده و مهربون
اماهای دل به امید خدا هسته آروم / ولی ناگرون و نگرون
منم مشدی حوسن/ سلام گومبه شماره ،خدا قوت/ آن وخته ها بگذشت کرد/ که یتا لقه شال مله مله می کرد/ کرکاها را از کالی میدزدید/سگها را مي ترسانيد/ . آون زمون ره آب بردن کرد/ که چند لتکی ورک گوسفند دله/ چند تا دریدن چند تا ره خفه / خله سال هاي پيش بی هه كه/ پلنگ مله دله / سگها همه ره/ ميز ميز مي آورد/ از لوجم چفت و كالم دله میکرد،/همه ي مردم ره تن خونش مي كرد/ این سال زمونه بروه مله/ بوین که سگ داریم که مثل شیرو پلنگن همه / .اتا چی ره شما یواشکی باهورم که این سال زمونه/ آشیات های کاره/ جانوران دیگر انجوم دننه / . اون حیوانات خل خله بد نام بهینه/ جانوران خل خله بدل کاری بلدنه / همون تی اشاره هاکارده با ........ . القصه. سگها وقتی به صرا می رند/دمشون**************************************
امشب سخن از جان جهان باید گفت توصیف رسول(ص) انس و جان باید گفت
در شام ولادت دو قطب عالم تبریک به صاحب الزمان (عج)باید گفت
*******************************************************************
ای ای احمدیان به نام احمد صلوات هر دم به هزار ساعت از دم صلوات
از نور محمدی دلمان مسرور هست پیوسته تو بگوبرمحمد ( ص) صلوات
***********************************************************************
فقط اوست باقی
درزمستان سال 1360 حادثه ای در منطقه دوسر شمار برای روستای واوسر قدیم رخ داده که تا دیر گاه از ذهن و خاطره ی مردم پاک نخواهد شد . حادثه ای دردناک و سنگین و غمگین در سوز سرما و کولاک خشمگین پیکر دو انسان ،دو همخون ،دوجوان و دو خواهر وبرادر را نقش بر قلب صحرای سیمین نموده است . رخدادی که نه می توان آنرا فراموش کرد ونه می توان آنرا به گوش دیگران نرساند . به هرحال درسایت دوسر شمار در بخش حوادث منطقه مدتها بود که قصد نگارش جانگداز کشته شدن آقای کرم الله و خانم گلدسته فولادی واوسری فرزندان مرحوم مشهدی بابا فولادی واوسری را داشتم .(چند مورد از حوادث تلخ منطقه ی دو سرشمار به نگارش در آمده است )اگرچه شرح این حادث دردناک پس از سی و دو سال از زبان برادر بزرگشان جناب آقای حاج سبز علی شریفی پدر شهید علی مردان شریفی واوسری و احمد علی فولادی استخوان سوز است، ولی با شرح این موضوع نمی خواهم خاطر خوانندگان محترم را
تمام تصاویر زیر در تاریخ 6/11/1391 روز جمعه گرفته شده است . فقط سال روی تصاویر به میلادی است .
حدود سي روز از حادثه دلخراش و غم انگيز براي اهالي تيله بن و روستا شاهكيله ي(امام ده ) بهشهر مي گذرد.در تاريخ 20 آذرماه 1391 روز دوشنبه دمدمه هاي طلوع دل انگيز آفتاب حيا تبخش هستي ، غروب غم بار و دلخراشي براي يكي از خانواده هاي سادات منطقه دوسرشمار ساكن در بهشهر بعلت تصادف به وقوع پيوست. در اين روز مرحوم سيد كمال(جرجيس) ساداتي تيله بني در حين كار و تامين معاش زندگي در جاده ساري به قائم شهر جان به جانان تسليم مي نمايد. مرحوم سيد كمال فرزند كربلايي سيد اسماعيل ساداتي تيله بني ساكن در روستاي شاهكيله بهشهر،44 ساله،فردي مهربان و دلسوز وخيرّ براي جامعه ، فرزندي بادرايّت و تدبير ،برادري كمك رسان ، همسري بسيار لطيف و مهربان ،بابايي دوست داشتني بود . ايشان چندين سال در شركت گاز رساني بصورت كارگري مشغول بوده است . در روز دوشنبه هنگاميكه صبح دم آخرين نان زندگي را براي بچّه به خانه مي آورد و راهي كار و تامين مخارج روزمره مي گردد كه متاسفانه بعلت آن سانحه دلخراش جانش را از دست مي دهد. مراسم تشيع آنمرحوم در روز سه شنبه 21 آذر ماه با حضور كم نظير اهالي تيله بن و روستا هاي